BLOG | élet a vasúton, nógrádi tájakon Galbács Tamás kalauzolásával | LTE gabonaszállító tehervonat közlekedett Nógrádban | 2017 | 01 | 02 – 04

Tehervonat járt a Peage-vonalon

Elvétve ugyan, de közlekednek még érdekességek a 78-as vonal Nógrádszakál-Ipolytarnóc közötti ’Peage’ nevet viselő, közös használatú (Szlovák-Magyar) 15km-es szakaszán. A pálya az Aszód-Balassagyarmat-Losonc, 78-as számú vasútvonal északi csücskében húzódik, melyen olykor a szlovák áthaladó teherforgalom miatt igen különleges szerelvényekre kaphatjuk fel a fejünket, feltéve, ha tudjuk, mikor érkeznek ezek.

Meglepetten ért az információ miszerint 2-án hétfőn reggel egy „Herkules” gurult be Losonc felől Nógrádszakálba, majd haladt tovább Kishalomba a 28 db VTG-től bérelt üres gabonaszállító kocsijával. Korábban 2016 tavaszán sikerült lencsevégre kapnom itt egy közel 464 méter hosszú ZSSK Cargo-s tehervonatot, viszont ennek a vonatnak a hosszát hozzávetőlegesen közel 500 méteresre saccolták, amiért úgy gondoltam, ezért már érdemes lesz újra meglátogatni a helyszínt. Szerdán délelőttre volt várható a megrakott vonat érkezése, így időben útnak indultam, s a téli felvétel elkészítéséhez a havazást is megrendeltem, melyet meg is kaptam, rendesen! Sőt! Mivel Magyarnándorból a hajnali 04:54 óra környékén indul Balassagyarmat felé az első autóbusz járat, s Balassagyarmatról az első vonat pedig 04.52-kor Ipolytarnócra, így ebből az okból adódóan nem egyszerű az eljutás Nógrádszakálba. Megkértem Bálint barátomat, ha megy munkába, legyen oly kedves és szaladjon már be értem, így vele megközelíthetem az egyik kedvenc helyszínem. Mire megérkeztünk a Kálvária lábához, s kiszálltam az autóból, elszomorító látvány fogadott, én meg kétségbe estem, vajon mi vár rám még a mai nap folyamán. A hó szinte szakadt, fújta a szél, nagyon rossz látási viszonyok fogadtak. Nehezen tudtam eldönteni mi legyen, de én felkészülten esernyővel, meleg teával a táskámban, mégis nekivágtam a hegynek. A Kálváriához vezető út hangulatos, kígyózva tekereg az út felfelé a kis káponkákkal tarkítva.

Félúton kitekintgettem a fák takarása között, vajon ilyen rossz időben lehet-e majd látni valamit a fotózni kívánt helyszínről. Sajnos azzal a ténnyel kellett szembesülnöm, hogy semmit! Gondoltam egyet, s visszafordultam. Második opcióként már csak a vasútállomáson való felvétel elkészítésének lehetősége maradt. Így hát mégis lejöttem, s a vasúton bandukolva az állomás felé a szakali ’S’ alakú ívekhez érkezve azonban visszatekintettem a Kálváriára, s meglepődve tárult elém a látvány.. ’Jé látni a Kálváriát’! Gondoltam egyet, ha viszont innen odáig fellátok, akkor bezony onnét ide is le kell látnom. No, akkor vissza, fel a hegyre! Visszamásztam az emelkedőre, most azonban teljesen ki a tetejére. Erős mínusz volt, a szél fújt, a hó pedig szakadt, de a vonat csak nem érkezett. Egyszer azonban meghallottam a kerekek csattogását, no, mondom, már nemsokára megérkezik.. Hát mégsem érkezett. Kedves vasutas ismerősöm is lázban volt ám, s érdeklődött mi a helyzet, a válaszom pedig még mindig az volt, hogy: Semmi! Idő közben a szakadó hóesésben a balassagyarmati személyvonat is megérkezett, mellyel én is érkezhettem volna, de arról volt szó még előtte elengedik a tehert, így nem mertem megkockáztatni ezt a lehetőséget. Ismerősömmel későbbi telefonálás után, már az ujjaim majdnem lefagytak, s a friss tájékoztatás birtokában kiderült, most már fél órán belül érkezik a várva várt tehervonat. Egyszer azonban 11.00 óra előtt néhány perccel a szlovák oldalról meghallottam a kerekek csattogását és a mozdony kürtjének zaját, melyet 10-14 alkalommal is megismételt, majd megpillantottam a kifejezetten rossz látási viszonyok között a menetet.

Amikor azonban az általam fotózni kívánt helyszínre érkezett, csalódottan vettem észre, hogy a vonat csak 14 kocsival, kb. 300 méteres hosszával kígyózik bele a szakali ívekbe. Mint kiderült, nem tudták időben megrakodni a teljes szerelvényt, így az Adria Transport Herkulese (mely tudomásom szerint most először járt ezen a vonalon) a Kárpát Vasúttársaság mozdonyvezetőjének irányításával két térésben vitte fel Losoncra a megrakott gabonavonatot. Az első szállítmányt így sikerült lencsevégre kapnom, míg a második adagot a késő délutáni, esti órákban szállították fel Losoncra.