Skip to content

BLOG | Élet a vasúton, nógrádi tájakon Galbács Tamás kalauzolásával | Komplex Rail Kft. 618 629-es Nohabja dolgozott Nyugat-Nógrádban | 2022 | 04 | 05, 06, 07, 08

A bevezetőben először is köszönet Dani cimborámnak, hiszen ez a borítóvideó általa jöhetett létre, melynek címe: Galbács Tomi várja a Nohab lövésének pillanatát, Nógrád megyei terepasztalán.

Ahogy egy korábbi cikkemben is tájékoztattalak benneteket róla, így remélhetőleg mindannyian tudjuk, hogy újraindult a vasúti kiszállítás a Colas-Északkő Kft. nógrádkövesdi bányaüzeméből. Eredetileg a tehervonatokat a V HÍD Kft. Szergeje továbbítja, ebből adódóan hétfőn nagy napra számíthattam, ugyanis, ha nem lett volna elég kuriózum az M62-es látványa Kövesden, kiderült, hogy erre a napra még egy pft-s anyagvonat is be van tervezve közlekedésre. Innentől kezdve nem volt kérdés, hogy Nógrádkövesdre terveztem a fényképek elkészítését, viszont amikor megérkeztem, azzal a ténnyel szembesültem, hogy az M62-es mozdonynak hűlt helye. Napközben később aztán az is kiderült, hogy a kék Szergej csinosítás miatt kuksol a műhelyben, így helyette a Komplex Rail Kft. Nohabja fogja kisegíteni ót a kőszállítás azon napjain, amíg el nem végzik rajta a szükséges módosításokat. Ennek apropóján ezen a héten, 2022. április 05 és 08 között keddtől – péntekig, ez a gyönyörű vonalvezetésű 618 629-es Nohab teljesített szolgálatot a 78-as vasútvonalon! Hétfőtől elméletileg minden a régi menetrend szerint folytatódik, természetesen a V Híd Kft. Szergejével.

Az elmúlt hetekben készített fotóim, véleményem szerint igen jól dokumentálják a tényeket, és ezzel együtt azt a múltban sokszor elhangzott felvetést cáfolják meg: „Nem kell a vasút Nógrádban” Nem, hogy nem kell, hanem elengedhetetlen ez a 21. századi, környezetbarát, közútkímélő, személy és teherszállítási lehetőség! Véleményem szerint nem azt kell vizsgálgatni, hogy üresek-e a vonatok, nincs utas rajtuk, és gyorsan levonni a konzekvenciát, miszerint nincs szükség rájuk! Inkább azzal kéne foglalkoznunk, miért is nincs utas rajtuk?! A kettő nem egy és ugyanaz! Lehet, hogy a vasutat nem kellett volna szándékosan lerohasztani, a járműveket pedig régen le kellett volna selejtezni, s a helyükre korszerűbb szerelvényeket forgalomba állítani?! Korszerűtlen a pálya állapota, az épületek és a járművek is, nem az emberek igényeihez kialakítottak a menetrendek, és az egyéb ide kapcsolódó szolgáltatásokról nem is beszélek! Hozzátenném, ha józan paraszti ésszel megvizsgáljuk, elképzelhető vajon, hogy valakinek/kiknek szándékosan ehhez fűződik az érdeke/érdekük? De, hogyan fejlődhet egy megye, ahol nincs normális vasút, valamint leselejtezett és szétkorhadt padlózatú, lovak számára kialakított belső térrel rendelkező, lószállító autóbuszok is közlekednek? (A Budapestről leselejtezett kék színű, lószállítóhoz hasonlító autóbuszokra gondolok!) Miért is? Mert a gyárakban 8-10 órát rabszolga körülmények között ledolgozó munkások, egyéb lehetőség híján felszállnak rá, és nem tudnak a munkából hazafelé ülve utazni, mert nincs hova leülni, így csak állni tudnak rajta, mint a lovak! Számomra ez szégyen a 21. században Nyugat-Nógrádban!)

A mai világban nem lehet mindenkinek autója. Vannak olyanok is akik szándékosan nem akarnak feleslegesen pöfögtetni, vagy a dugókban ücsörögni, hogy még jobban szennyezzék a környezetünket. Értem én, hogy a kényelem, a komfort meg a gyorsaság, De valóban törvényszerű-e hogy minden itt említett előny az autóé, az egyéni közlekedésé?! Egyébként meg hova is sietünk? Sajnos sokszor úgy érezzük rá vagyunk kényszerülve, de megéri-e halálba sietni? Én viszont szeretnék még vagy háromszor ennyit élni, megjegyzem, nem ilyen körülmények között, és nyugodtan! Ezeket a dolgokat kellene helyére tenni a tömegközlekedéssel, s a fejlesztésekre kapott pénzeket nem szétlopni! Vannak emberek, akik szinte felfogni sem tudják, hogy a színes papírjaikat és semmilyen vagyontárgyukat nem vihetik magukkal a földi létből, hiszen porból lettünk és porrá is leszünk, s minden dolog ezen a fizikai síkon porrá lesz, ezért teljesen felesleges a harácsolása.

Azt gondolom, hogy a közút, vasút, az oktatás és az egészségügy az élet olyan fontos alapfeltételei, melyek elengedhetetlenek az emberi lét fenntartásához. Nem életszerűtlen az, hogy pályázni kell x-y km autóút, vagy vasút felújításához? Véleményem szerint az általam felsorolt fogalmak életünk alapvető részei, természetes úton módon járnak nekünk, mint a levegő! Mindezek ellenére a fejlettségi szintünk jelen pillanatban, több tíz évvel van elmaradva a nyugati országokhoz képest. Ki merem jelenteni, amennyiben a pénzeket 100%-ban valóban a fejlesztésekre költhetnénk, óriási fejlődést tudnánk elérni, funkcionálisan és külalakban egyaránt, így megyénk ezen részét látványosan lehetne felvirágoztatni! Nem elhanyagolható az a tény, hogy a személyszállításból és a turista vonatokból nem igazán lehet vasutat fenntartani, ez néhány igen speciális esetet kivéve, mindenhol a világban így van. Azonban, a teherszállítással kiegészítve egy fenntartható, közlekedési struktúrát lehetne kialakítani Nyugat-nógrádi térségünkben!

‘Bővebben a Zöldlámpásról’ az alábbi linkeken olvashattok

Újabb Nohab érkezett Magyarországra

Nohabokról bővebben

Megérkezett a demonstrátor Nohab

Komplex Rail Kft.

Dani cimborám válogatását itt tekinthetitek meg.