Skip to content

Blog | élet a vasúton, nógrádi tájakon Galbács Tamás kalauzolásával | Kárpát Vasút Kft. tehervonatával szállítottak kőrakományt Szolnokra, a  Colas-Északkő Kft. nógrádkövesdi bányaüzeméből | 2021 | 12 | 14 – 15

“Amikor egy mozdonynak lelke van, többet érdemel annál, hogy csak dirr-durr, sipp-supp fényképeket készítsünk róla”

Kárpátku Nohabku képriportku, Daniku és Tomiku általku

Történelmi a pillanat, ugyanis most először dolgozott az Aszód-Balassagyarmat vasútvonalon a Kárpát magánvasút társaság Nohabja. A tervek szerint M61-es dízelmozdonnyal szállítják majd a kb. 100.000 tonnányi követ Nógrádkövesdről-Szolnokra. Felmerülhet bennetek a kérdés, miért esett választás a vasútra?

Egyszerű a válasz: a távolság és a mennyiség volt az oka ennek a próbavonatnak.

A begyűjtött információim alapján, azonban az alábbi tájékoztattatással szolgálhatok nektek. Nézzük meg ezt a témát kicsit közelebbről. Jelen estben egy közel 1600tonnás tehervonatról beszélhetünk. De, hogy is jön ki a matek? Még mielőtt bárki bármit is gondolna, hogy én honnan tudok ilyen számszaki adatokat, akkor csak fel kell ütnie a ’guglit’ és máris megtalálja a válaszokat. Mármint, hogy egy 4 tengelyes Eas kocsi súlya mennyi üresen, illetve rakottan. A Nohab súlya is elérhető, így aztán csak össze kellett adni az adatokat. Ez a tehervonat 20 kocsit szállított, ami azt jelenti, hogy a rakománnyal együtt 70-80tonna volt vagononkénti tömege. Az össztömegből kivontuk a vonatunk súlyát így megkaptuk a rakomány közel 1000t-s értékét. Mivel ismerjük a nyergesvontatós kamionok által vontatható rakományok tömegét, így az is gyorsan kiderült számomra, hogy ez a 20 kocsis tehervonat 40-50 kamionnyi zúzottkövet tud egyszerre elszállítani.

Ha a közeljövőben valóban 100.000t követ szeretnének elszállítani Nógrádkövesdről Szolnokra, s mindezt vasúton, akkor az azt jelenti, hogy kb. 100db 1600tonnás tehervonat közlekedésére lehet majd számítani. Mivel egy vagonba durván 2 kamionnyi áru fér el, így kiszámolhatjuk, ha 20 vagonban 1000t van, és 100 vonatról lenne szó, akkor 2000db tehervagonban tudják majd elszállítani az összes követ. Ebből adódóan kamionból ugyanez a szám 4000db járművet jelentene, természetesen Nógrádkövesd-Szolnok viszonylatban.

Amennyiben jól tudom, akkor 2008 óta most először nyílik ismét alkalom a Colas-Északkő Kft. nógrádkövesdi bányaüzeméből ilyen nagy mennyiségű kőrakomány, vasúton való elszállításra. A vasútvonal mentén élő emberek számára bizonyára feltűnnek majd a zajos tehervonatok és egyéb állomás körüli munkagépek csattogásai, de vessünk csak egy pillantást a részletekre. Lehet zavaró a 100 tehervonat zaja, ami majd 100.000 tonna kővel fog elhaladni a közeljövőben, de vajon mit szólnának a kedves itt élők a 4000db kamion áthaladásához, az egyébként is kritikán aluli úthálózatunk további rongálásához, környezetünk szennyezéséhez, valamint az óriási zajhoz, amit ez a rengeteg jármű okozna? Ugye, hogy máris emberbarátibb és visszafogottabb vasúton a történet!

A korábbi kőrakodások idején érzékeny pontjává vált a Kövesdi állomás környékén élőknek az aggregátorról üzemelő kőrakodó szerkezet (futószalagos megoldása), azonban a hosszabb távú együttműködés érdekében előkészítés alatt áll a vezetékes áramra való bekötés, mely elősegítheti a csendesebb rakodás működését. (Olvass tovább a galéria után)

Azonban még mivel lehetne a szerelvények elhaladása közben a zajt csökkenteni? Természetesen az egyébként is aktuális vasútfejlesztési projektekkel, melyekkel a pályák korszerűsítése után, az összehegesztett síneken közlekedhetnének a teher és személyvonati szerelvények. Mint azt tudjuk, idén van a 78. sz. vasútvonalunk fennállásának 125. éves évfordulója, bizony időszerű lenne már végre felújítani, s rajta korszerű járműveket állományba állítani, az utasokat pedig a közösségek igényeinek megfelelő menetrendekkel, s szolgáltatásokkal kiszolgálni.

Értem én, és sokan mások, vagy mégse, hogy a 4000 kamion közlekedtetéséből sokkal többet lehet kaszálni, de belegondolni is őrület, hogy ez a szállítási folyamat, mennyi időt, s pénzt emésztene fel. Én azt gondolom, hogy ebben az esetben, ekkora távolságon és ilyen mennyiséget elszállítani, nem kérdés, hogy a vasúton kell megtenni. Ezek után szerintem nem is kell tovább taglalni, melyik a gyorsabb, gazdaságosabb, olcsóbb, ésszerűbb és környezetbarátabb megoldás. A képsorozaton látható szerelvényt, természetesen Dani barátommal kergettük meg szokásunkhoz hűen, így itt és most ezzel a galériával szeretnénk köszönetünket kinyilvánítani mindazoknak, akik segítették munkánkat, hogy ilyen színvonalas anyagot mutathassunk be nektek, minden kedves téma iránt érdeklődőnek.

Egy rövid mozgóképes összeállítást is készítettünk mindazok örömére, akik esetleg lemaradtak róla, viszont megnézték volna. A videót a cikk aljára görgetve, Dani barátom fényképgalériája alatt tekinthettek meg!

Mivel a rakodás a tervezetthez képest igencsak lassan haladt, így végül két napos lett a munkafolyamat. Ebből adódóan azonban időként adódhattak volna unalmas percek, de egy igazán kreatív embernek a gondolataiban ilyesmi fel sem merülhet. Így hát ezekben a percekben születtek meg az alábbi telefonnal készített felvételek.

Farkas Dani barátom felvételeiből is válogattam nektek, így most itt az ő galériáját is megtekinthetitek.

Kisfilmünk a mozgolódásról:

Ha tetszett a bejegyzésem, az alul található ikonok valamelyikével, oszd meg te is az ismerőseiddel.