BLOG | élet a vasúton, nógrádi tájakon Galbács Tamás kalauzolásával | Dócs Dávid a Nógrád Megyei Közgyűlés képviselőjének sajtótájékoztatója a nógrádi vasútért | Balassagyarmat | 2020 | 12 | 03

Kedves, vasúton dolgozó ismerősömtől, váratlanul érkezett hozzám az információ, miszerint 2020. december 03-án Dócs Dávid a Nógrád Megyei Közgyűlés képviselője, sajtótájékoztató keretein belül szeretne válaszolni a napokban történő közösségi média oldalain megjelent, nógrádi vasúttal kapcsolatos írásokra. A téma tárgya ‘térségünknek nincs szüksége vasútra’ volt.

A sajtótájékoztató helyszíne természetesen nem is lehetett más mint a balassagyarmati vasútállomás. Én mint szabadúszó fotóriporter, s egyben vonaton utazó vasútbarát, úgy gondoltam ellátogatok Balassagyarmatra és megörökítem ezeket a pillanatokat az utazóközönség számára. Néhány fénykép elkészítése mellett egy rövid videofelvételt is rögzítettem, melyet ezen cikk alján meg is tekinthettek.

Dócs Dávid beszéde, mely 2020. december 03-án hangzott el Balassagyarmaton:

Sok szeretettel köszöntöm a sajtó megjelent munkatársait!

Mai sajtótájékoztatónk témája: A Mi Hazánk Mozgalom szerint, igenis szükség van Balassagyarmaton is vasútra! A minap a megyei közgyűlés Fideszes alelnöke Barna János tette közzé facebook oldalán miszerint, szerinte nincsen szükség Balassagyarmaton a vasútra, ezzel ellentétben a Mi Hazánk Mozgalom megyei képviselőjeként én úgy gondolom, hogy igenis van szükség, nem csak Balassagyarmaton, hanem egész Nógrád megyében, a még meglévő vasutakra, ugyanis a baloldali kormányok alatt már a Kál-Kápolna – Kisterenyei vonalat, illetve a Diósjenő – Romhányi vonalat bezárták. Akkor a Fidesznek volt pont a legtöbb problémája ezzel és hallatta leginkább a hangját. Erre most ezt a munkát fejezné be a jelenlegi Fideszes kormány is.

Mi úgy gondoljuk és a szlogenünk is erről szól, se Orbán, se Gyurcsány. Mint látjuk módszereiben igen csak hasonít a két kormány egymáshoz, ha a vasút politikáját nézzük. Mi semmiképpen nem leépíteni, hanem felfejleszteni szeretnénk ezt a vasutat, hiszen egy olyan megyének vagyunk a lakosai, egy olyan megyének vagyunk a tisztségviselői, amely 40%-ban erdősült, kifejezetten gazdag történelmi, kulturális, népi, építészeti értékekkel bírunk és úgy gondoljuk, jómagam úgy gondolom, hogy az agglomerációt, illetve a fővárost azt a közel 2,5 – 3 millió embert le tudjuk még szólítani, hiszen elérhető karnyújtási távolságra vagyunk és ezt egy üdülő övezetté kell az egész megyénket gyakorlatilag átalakítani.

Ennek az egyik eleme a vasút is, melyet mindenképpen még egyszer le szeretném szögezni, fejleszteni, nem pedig leépíteni szükségeltetik! Jól példázza egyébként, hogy az elmúlt 40 évben szinte semmit nem fejlesztettek Nógrád megyében a vasút területén, ugyanazon az elavult és egyre leromló állapotokban lévő pályán közlekednek ezek az elavult járművek, így természetesen a személyforgalomnak a száma sem igen kimagasló, és mint tudjuk a személyszállítás önmagában nem egy nyereséges üzletág, éppen ezért kéne komolyabb pályafejlesztésekkel a teherforgalmat újra a megyébe visszavonzani és azokat a lengyel, szlovák gazdasági köröket, érdeklődőket kéne tudni megszólítani akik szeretnék használni az Ipoly-völgyi pályaszakaszt. Ezért mi úgy gondoljuk, hogy a 100 éve Trianon miatt ejtett sebet az Ipoly-völgyén pont a vasút lenne hivatott összekapcsolni és visszaállítani, ugyanis ennek nem csak gazdasági, hanem társadalmi szerepe is van. Ugyanis kishatárforgalmi közlekedést már többször újra nyitották, többször próbálták életre hívni, mely működött is, de ilyen-olyan okok miatt valamiért mindig szüneteltették.

A felvidéki, azaz ma szlovákiai vasút az sokkal nagyobb hatékonysággal működik, a teherforgalom egy része is Ipolytarnóc és Nógrádszakál között, magyar vonalon, magyar pályaszakaszon történik. Éppen ezért a Mi Hazánk Mozgalomnak eltökélt célja, hogy nem csak Balassagyarmaton, nem csak Nógrád megyében, hanem az egész országban fejleszti ezeket a mellékvonalakat és megpróbálja egy olyan szintre hozni, amely a környék lakosságának a komfortját eléri és a közlekedést minél hatékonyabbá, minél biztonságosabbá és kényelmesebbé teszi.

Jól példázza szintén, hogy a Nógrád megyeiek nem érdemelnek többet a vasút terén sem ezek szerint, hiszen a klímásított Bz járműveket a múlthéten Szolnokra (majd ezt követően Szentesre) szállították, helyettük ugyanolyan 40 éves technikákat hoztak vissza, csak már klíma nélkül. Mi úgy gondoljuk, hogy ha már a gépjármű park nem is változik, a pályát mindenképpen szükséges lenne egy olyan szintre felújítani, hogy biciklivel ne lehessen előbb Vácra érni, mint Balassagyarmatról vonattal, éppen ezért a megyei közgyűlésben is és országos szinten is, a vasútfejlesztés elkötelezett híve is leszünk.

Én köszönöm szépen a figyelmet a további kérdésekre pedig szívesen válaszolok.

Videós összeállításomat ide kattintva tekinthetitek meg:

További gondolatok:

A vasút történetének folyamán annak kiépítése, fejlesztése mindig az adott régió fejlődését, gazdasági növekedését, az érintett térség országos vérvonalba való bekötését hozta magával. A vonalbezárások, vasúti forgalom “szüneteltetések” (örökre) pedig az elszigeteltséget, a leépülést és ezáltal a térség gazdasági, társadalmi hanyatlását vonják maguk után (nekünk már nem igazán van hova hanyatlani, hiszen az egész EU legelmaradottabb járása is nógrádikum).

Ez utóbbi, a leépítés, a baloldali kormányok nagy “találmánya” volt, de úgy látszik, hogy a logót leszámítva a jelenlegi vezetés sem sokban különbözik. (A napokban kirobbant botrányok is erre igazolnak rá!) Az, hogy jelenleg veszteséges a személyszállítás, nem egyedi, hiszen a fővonalak egy részét és az elővárosi vonatokat leszámítva ez az általános tendencia. A balassagyarmati csomópontból kiágazó vasútvonalak pályaminősége és járműparkja is elavult, leromlott, ezért a kihasználtsága is sajnos ezzel arányos. Új helyett a kulturált jármű is megtenné, de amiket véletlenül ide hoztak, most még azokat is elvitték a pályáról és a menetidőről már nem is beszélve. A megoldás nem a bezárás, hanem az átfogó fejlesztés, egy Ipoly-völgyi vasúti koncepció, amelyben Drégelypalánkot és Ipolyságot is újra szükséges vasúti vonallal is összekötni.

Ennek eredményeként a megnövekedett teherforgalom és a helyreállított személyszállítás már egy merőben más vasutat eredményezne, merőben más mutatókkal. A téma összetettsége, fontossága miatt magam is a nyilvánosság minél szélesebb körű bevonását javaslom, ezért akár a balassagyarmati helyi tv csatornán is szívesen kifejteném, vagy megvitatnám a magam vasúttal kapcsolatos álláspontját.