BLOG | élet a vasúton, nógrádi tájakon Galbács Tamás kalauzolásával | Ritkán látott szerelvény közlekedett Nógrádban | 2019 | 11 | 26

Ritkán látott szerelvény, vagyis mérővonat közlekedett Nógrádban. S, hogy miért is volt különleges ez a menet? Ugyan tavasszal volt már egy pályaméréses attrakció a Losonc és Malé Straciny között húzódó vasútvonalon, de akkor egy ZSSK Cargos 742-es Kocúr vontatta a mérőkocsit míg a mai napon (2019. 11. 26.) pedig egy ŽSR a 730 621 0-s pályaszámú CSD T457-es Ponorka (tengeralattjáró) néven ismert gép továbbította a szerelvényt. A mozdony vontatta mérőkocsival a felépítményt, vagyis a sínszálakon található, szabad szemmel nem látható hajszálrepedéseket vizsgálják.

Lassan 5 éve, hogy fotózom a nógrádi vasutat, azonban mostanáig nem volt lehetőségem, hogy ezt a mozdonytípus megörökíthessem. Délelőtt 11.00 óra előtt pár perccel hívott telefonon egy kedves ismerősöm, hogy milyen szerelvény közlekedik a 78-ason, s hogy tudok-e róla… Válaszoltam neki, semmit sem tudok, egyébként is késő van már ahhoz, hogy én oda-vissza 100 km-t leutazzak azért, hogy a megfelelő időben kattinthassak. A beépített illetékesek ezennel nem értesítettek időben, ugyanis aki esetleg nem tudná, információ hiányában, Nógrádba nem készülhetnek vonatos felvételek. A beszélgetés után gyorsan pörgött az agy, hogy lehetne mégis a helyszínre eljutni, hiszen egy olyan mozdonyról van szó, ami talán még sosem közlekedett erre, legalábbis az elmúlt 5 évben nem. Eszembe jutott Dani barátom, hátha vele kimehetek, s bónuszba lőhetünk néhány drónos légi felvételt. Hívtam őt telefonon, de az kisípolt. Közben persze én agyaltam tovább, hogy lehetne mégis megoldani a kijutást. Pár perc múlva hívom ismét, végre felvette, mikor is kiderült én ébreszthettem. Vázoltam neki a helyzetet, ha rövid időn belül autóba ülünk, talán még csíphetjük a menetet. Mondta, hogy rendben, ő benne van.

Gyorsan leinformáltam a vonatot, s kiderült, ha minden a terv szerint halad, akkor még időben kiérünk, s szuper felvételeket készíthetünk. Dani barátommal, valamivel a 33615-ös személyvonat távozása után érkeztünk meg Nógrádszakál vasútállomására, ahol néhány perc múlva összefutottunk Jan Lajtos felvidéki vasútfotós barátunkkal is. Jan szinte máris mutatta nekem a szerelvény kinyomtatott menetrendjét, miközben a távolban meghallottuk a mozdony kürtjelzését. Amikor az Ipoly híd közelében haladt a menet, jeleztem barátomnak, hogy drónját bepozícionálhatja az előre kitervelt felvétel elkészítésének helyszínére. A vonat végül megérkezett az állomási egyenesbe, mi pedig csattogtathattuk készülékeinket. Az engedélyeztetés után szinte azonnal indultak is tovább, s mire beelőztük őket, Rárósnál letekert sorompóval vártak minket. Gyorsan kipattantam az autóból, de pár percen belül a mozdony orra is előbújt az erdőből. Kattintottam vagy kettőt, s a sorompó feltekerése után az utolsó úti célunk már nem volt más, mint az Ipolytarnóci országhatár.

Az országhatárhoz érkezve, felkészülve várhattuk szerelvényünk, drón, fényképező belőve, vártuk mikor érkezik a vonatunk a kattintások helyszínére. A mérés miatt nagyon lassan haladtak, de végül elérkezett a pillanat, s a felszereléseink azonnal csattoghattak. Készültek sorban a felvételek, s mire hazaértünk be is sötétedett. Úgy gondolom barátom nevében is őszintén mondhatom, hogy mi nagyon jól éreztük magunkat, így nem maradt más hátra, hogy megtekintsétek képsorozatunkat!

Köszönet mindazoknak, akik valamilyen módon hozzájárultak és segítették munkánkat!

Ide kattintva pedig Farkas, alias Dani mester drónnal készített felvételét is megtekinthetitek Ipolytarnócnál.