BLOG | élet a vasúton, nógrádi tájakon Galbács Tamás kalauzolásával | Árpád sínautóbusz és egyéb érdekességek közlekedtek a 78-ason | 2016 | 09 | 13 – 19

Aamot fotósvonat a 78-ason, avagy ÁRPÁD sínautóbusszal közlekedtek a Holland vasútbarátok Nógrádban | 2016 | 09 | 13

’Zúg a traktor szánt az eke, ÁRPÁD sínautóbusz csattogott a Galga-völgyében’

Ha csak néhány pillanat erejéig is, de az érzés megfizethetetlen, amikor az embernek megadatik, hogy saját, élethű terepasztala legyen. Alapvetően kb. egy éve fényképezem a nógrádi vasútvonalon közlekedő érdekességeket, s mivel ezennel is fontos információk birtokában voltam, így ismét kerékpáromra pattanhattam. Tudomásom volt arról miszerint az ÁRPÁD becenevet viselő sínautóbusz, Holland vasútbarátokkal a Palóc fővárosba, Balassagyarmatra, majd egy rövid városnézés után vissza Budapestre, a Magyar Vasúttörténeti Parkba fog közlekedni. Az egyik kedvenc helyszínemre Nógrádkövesd és Galgaguta közé a Galga-folyó völgyébe kerékpároztam, ahol a domboldalba kedves ismerősömék traktorai dolgoztak. Izgatottan vártam az ÁRPÁD-ot, hiszen ez egy magántársaság szerelvénye volt, s annak ellenére, hogy hozzávetőlegesen tudtam csak kb. mikor érkezhet a kiválasztott helyszínre, de a pontos érkezését azonban nem számolhattam ki előre. Érkezésemet követően a várakozás közben egy-két gyors vágóképet is sikerült rögzítettem, majd néhány perc után az ÁRPÁD is becsattogott duruzsolva-ciripelve a Galga-völgyébe. A kamerám rögzítette a mozgóképet, a fényképezőmmel pedig készíthettem a képeket.

Mivel kerékpárral voltam, s tudtam, hogy az ÁRPÁD gyorsan meg fog fordulni Balassagyarmaton, ezért utamat tovább Acsa-Erdőkürtig folytattam. Acsa település határában található domboldal volt kitűzve célul a második felvétel elkészítésére, de mire azonban felértem a domboldal tetejére, szembesülnöm kellett vele, hogy keleti irányból a hegyek mögül, nagyon fekete a felhőzet, s igen gyorsan tolódik velem szemben. Megmondom őszintén, nem mertem ott maradni, s amilyen gyorsan csak lehetett, a montimmal elkezdtem hazafelé porolni. Acsa települést éppen, hogy csak elhagytam, abban a pillanatban elkezdte verdesni nyakamat az első pár csepp eső. Ekkor tudtam, ma már nem lesz második felvétel, hiszen az ÁRPÁD innentől kezdve bármikor elhaladhat velem szemben, mellettem. Nógrádkövesd településen, a templom után gurulok lefelé a lejtőn szépen, mikor a sínautóbusz Acsa irányába csattog kifelé a bakterház mellett. Az érzés megfizethetetlen, hiszen tudtam, megtettem mindent, ez a vonat azonban elment.

Így szomorkásan begurultam a helyi presszóba, hogy leöblítsem egy hideg kólával a napi fáradalmakat. Olyannyira letört voltam, hogy már attól is elment a kedvem, hogy Kövesdről-Magyarnándorba kerékpározzak. Iszogatás közben viszont ránéztem a GPS alapú térképemre, vajon merre járhat éppen a személyvonatom, mellyel jó lett volna hazautaznom. Ekkor vettem észre, hogy a személyvonatom Galgamácsáról ugyan kigördült már, azonban a település szélén az ikonja egy helyben álló jelzést mutat. Gondoltam eljött az ideje, hogy a szemközti vasútállomásra benézzek. Mit látnak szemeim, a Balassagyarmatról érkező személyvonat is Kövesden áll, pedig ennek már régen el kellett volna mennie. Futok össze mozdonyvezető barátommal, Zsoltival, aki közli velem, hallottam-e róla mi történt? Mondom neki nem. Galgamácsán olyan vihar volt, hogy egy fát is kidöntött a pályára, ezért a Bz-s személyvonat addig nem jöhet fel Acsára, míg az akadályt el nem hárítják. Az ÁRPÁD-ot természetesen csak Acsa-Erdőkürtig engedik fel. Ha gondolod, nemsokára indulok én is utána Acsára, s a személyvonatoknak ott lesz majd találkozása, az ÁRPÁD csak a Bzmot megérkezése után indulhat tovább útjára.

Úgy is volt, s végül Zsoltival Acsáig Bézéztem, majd néhány felvétel elkészítést követően ismét a domboldalra tekertem. Az akadályt elhárították, s az ÁRPÁD is tovább indulhatott. Fényképeken és videón is sikerült is megörökítenem, majd a vasútállomásig sietve tekertem. Galgamácsa irányából végül a Bz-s személyvonat is becsattogott, majd a mozdonyvezetők vezetőállást cseréltek, így indulhattak tovább a menetek. Innen már természetesen én is hazáig vonatoztam, s 19.30 tájékán máris Magyarnándorban voltam.

Bobo-s anyagvonat közlekedett Nógrádban | 2016 | 09 | 14

Éppen csak, hogy hazaértem az ÁRPÁD vadászatból, nem sokkal később kiderült, hogy még az este, éjszaka folyamán érkezik egy Bobó-s kővonat Nógrádba a szokásos kőszórási munkákra. Kedves ismerősöm Péter volt akkor szolgálatba, viszont amikor érdeklődni szerettem volna nála, nem találtam őt túl jó passzba. Konkrétan még a kérdésemet sem tudtam feltenni neki, így erről az 5 kocsis menetről sajnos lemaradtam. Másnap azonban már jól tájékoztatott voltam, így Magyarnándor határában egy kőszállító kocsival a zöld 209-est is megdurrantattam.

Dacia-s anyagvonat közlekedett Nógrádban | 2016 | 09 | 19

A Bobo-s anyagvonat után 19-én kora reggel egy Dacia érkezett Hatvanból 2db üres kocsiért, mivel a másik kettőt UDj-vel vontatták el. A reggeli gépmenet olyan korán érkezett, azt azonban vadfotózás miatt nem sikerült megörökítenem. A GPS alapú térképem viszont nagy segítségemre volt a délelőtti két kocsis szerelvény nyomon követesében, így nem kellett sokat várakoznom a nándori határban a fényképek meglövésére.

Videós összeállításomat, ide kattintva tekinthetitek meg.